Superfoods

Hashimoto – czy dieta bez glutenu i nabiału jest jedynym właściwym wyborem?
15 listopada, 2020
Oleje – jaki do smażenia, a jaki do sałatki?
24 stycznia, 2021
Superfoods

Superfoods w ostatnim czasie zyskały na popularności, co kilka miesięcy dowiadujemy się o jakimś „egzotycznym” składniku o super właściwościach. Co to właściwie jest te superfoods i czy tylko zagraniczne produkty się do nich zaliczają? Jakie najczęściej mają właściwości i czy same w sobie bez zbilansowanej diety są zapewnić nam nadzwyczajne efekty? Postaram się na te inne pytania odpowiedzieć w poniższym artykule.

Superfoods to grupa produktów spożywczych, zawierający składniki bioaktywne wykazujące udokumentowane działanie na organizm ludzki. Charakteryzują się wysoką zawartością składników biologicznie aktywnych w małej masie produktu, czyli w niewielkiej ilości dostarczają prawdziwą bombę witamin, składników mineralnych i antyoksydantów. Ze względu na szeroko zakrojone badania nad wpływem pożywienia na organizm człowieka lista superfoods stale się powiększa i co jakiś czas słyszymy o nowych odkryciach. Najważniejszymi produktami zaliczającymi się do superfoods są:

  • owoce: granat, borówki, jagody, maliny, truskawki, jagody goji, jagody acai, żurawina, rokitnik czy winogrono
  • orzechy i nasiona: orzechy włoskie, migdały, nasiona chia, siemię lniane, nasiona konopii
  • glony: spirulina, chlorella
  • warzywa: szpinak, brokuł
  • imbir, ginko biloba, herbata, kurkuma, cynamon
  • produkty pszczele: mleczko pszczele, miód, pyłek pszczeli
  • inne: komosa ryżowa, kakao, kefir, korzeń maca

Poniżej znajdziecie opis kilku najważniejszych i najmodniejszych ostatnimi czasy superfoods.

Rokitnik

Słynie z wysokiej zawartości witaminy C – ma jej 15x więcej niż pomarańcze. Średnio w 100g rokitnika znajduje się prawie 700 mg tej witaminy – to 10x więcej niż wynosi nasze dzienne zapotrzebowanie! Oprócz witaminy C znajdziecie w nim około 190 innych substancji odżywczych i funkcjonalnych. Wspiera pracę układu nerwowego dzięki zawartości całego kompleksu witamin z grupy B. Działa ochronnie na układ krążenia. Dzięki wysokiej zawartości witaminy C ma silne właściwości antyoksydacyjne i przeciwnowotworowe.

rokitnik i sok

Borówki

Zawiera bardzo dużo polifenoli, w szczególności antocyjanów. W badaniach wykazano ich korzystny wpływ na funkcjonowanie mózgu, zmniejszając ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera i inne choroby neurodegeneracyjne. Spożycie 150g borówki w tygodniu może korzystnie wpływać na wartości ciśnienia tętniczego krwi. Przypisuje się im też działanie przeciwnowotworowe w szczególności przeciw nowotworom jelita grubego i jajnika. Wykazuje działanie obniżające poziom glukozy we krwi, a dodatkowo mają niski indeks glikemiczny.

borówki

Spirulina

Spośród źródeł roślinnych zawiera najwięcej białka – w 100g znajduje się aż 63g białka. Ponadto dostarcza w dużych ilościach żelaza, wapnia czy prowitaminy A.  Jest świetnym uzupełnieniem diety wegetariańskiej i wegańskiej właśnie w kontekście białka czy wyżej wymienionych składników. Codzienne spożycie 2g spiruliny znacząco wpływa na poprawę gospodarki węglowodanowej. Wykazano też korzystne działanie na układ odpornościowy, poprzez zwiększenie odpowiedzi immunologicznej. Zawarty w niej spirulan wykazuje działanie przeciwwirusowe np. przeciw wirusowi opryszczki.

spirulina w proszku na łyżce

Korzeń maca

W 100 gramach skóry z korzenia maca można znaleźć aż 2 gramy potasu i 250 mg wapnia. Wykazano korzystne działanie na płodność i funkcje seksualne dzięki korzystnej kompozycji aminokwasów i jej wysokiej zawartości. Wysoka zawartość fenyloalaniny, tyrozyny i histydyny przekłada się na zwiększoną produkcję neuroprzekaźników, co może odgrywać rolę w terapii depresji. Korzystnie wpływa na układ hormonalny m.in. pracę tarczycy czy nadnerczy, dzięki czemu przyczynia się do regulacji metabolizmu.

Żurawina

Wykazuje szczególnie korzystne działanie w leczeniu infekcji dróg moczowych, dzięki zawartości proantocyjanidyny, która zapobiega przyleganiu bakterii do ścian pęcherza. Regularne spożywanie żurawiny zmniejsza ryzyko wystąpienie infekcji dróg moczowych aż o 35%! Ponadto żurawina korzystnie wpływa na stan uzębienia m.in. zapobiega parodontozie czy chorobom przyzębia. 

żurawina

Jagody acai

Rosną w Brazylii w lasach amazońskich. Są prawdziwą bombą antyoksydantów, dzięki czemu wykazują działanie przeciwnowotworowe. Ponadto dzięki zawartości antocyjanów wspierają pracę układu immunologicznego. Dodatkowo można znaleźć w nich kwasy tłuszczowe omega 3 i 9, które wykazują działanie przeciwzapalne. Owoce mają także zastosowanie wśród sportowców – zmniejszają ryzyko uszkodzenia włókien mięśniowych. Co ciekawe w badanach wykazano, że dodatek jagód acai nawet do niezbyt dobrze zbilansowanej diety przynosi korzystne efekty dla organizmu. W naszym kraju najlepszą formą spożywania jagód acai będą jagody liofilizowane, czyli suszone. Dostępne są również soki, ale najczęściej są one pasteryzowane i podczas tego procesu większość antyoksydantów ulega inaktywacji. 

Jagody goji

Pochodzą z Tybetu, poza rejonem ich hodowli raczej nie można zakupić surowych jagód goji ze względu na ich krótką przydatność do spożycia. Jak wszystkie jagody mają bardzo wysoki potencjał antyoksydacyjny i tym samym zmniejszają ryzyko wystąpienia nowotworów, chorób układu krążenia czy cukrzycy. Badania wskazują, że jagody goji obniżają poziom złego cholesterolu LDL oraz ciśnienie krwi. Korzystnie wpływają na gospodarkę węglowodanową – obniżają poziom glukozy i zmniejszają oporność tkanek na insulinę. Dzięki zawartości zeaksantyny i luteiny mogą poprawiać jakość widzenia, a sterole roślinne w nich zawarte chronią przed nowotworem żołądka. 

Granat

W dużej mierze składa się z soku. Dostarcza dużych ilości polifenoli, a 50% z nich stanowi punikalagina, która korzystnie wpływa na ciśnienie krwi i nabłonek naczyń krwionośnych. Badania wykazały, że regularne spożycie soku z granatu obniża poziom trójglicerydów, a podwyższa poziom dobrego cholesterolu HDL.

owoc granatu

 

Cynamon

Ekstrakt otrzymany z kory cynamonu może zmniejszać oporność tkanek na insulinę. Wśród osób chorujących na cukrzycę typu drugiego wykazywał działanie obniżające poziom glukozy we krwi aż do 30%, a także poprawiające profil lipidowy. Cynamon pobudza apetet, a także korzystnie wpływa na trawienie i łagodzi bule brzucha związane z niestrawności.

laski cynamonu

 

 

Jak widać superfoods to nie tylko egzotyczne składniki, ale również owoce czy przyprawy z naszego podwórka. Mają one mnóstwo  właściwości prozdrowotnych i składników bioaktywnych, dlatego warto by były elementem naszej codziennej diety. Najlepszy efekt uzyska się stosując zdrową dietę zgodną z normami żywienia wzbogaconą właśnie w produkty z grupy superfoods. Włączenie tych składników do diety opartej na słodyczach i fastfoodach w większości przypadków nie przyniesie żadnych korzyści prozdrowotnych.

Komentarze są wyłączone.



Strona internetowa fabrykasmaku.com.pl wykorzystuje pliki cookies WIĘCEJ INFORMACJI

Strona internetowa fabrykasmaku.com.pl wykorzystuje pliki cookies oraz inne technologie służące do automatycznego przechowywania danych w celu zapewnienia najwyższej jakości świadczonych usług.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.
Zgoda wyrażona na korzystanie z tych technologii przez stronę internetową fabrykasmaku.com.pl.lub podmioty trzecie, w celach związanych ze świadczeniem usług drogą elektroniczną, może w każdym momencie zostać przez Państwa zmodyfikowana lub odwołana w ustawieniach przeglądarki. Więcej szczegółów dotyczących naszej polityki cookies znajdziecie Państwo tutaj https://fabrykasmaku.com.pl/polityka-prywatnosci/

Zamknięcie i dalsze korzystanie ze strony oznacza zgodę